8 dec. 2010

Profylax

Vet att de är en del som undrar hur de gick hos läkaren i måndags. Skäms över att behöva erkänna detta men stressen börjar ta ut sin rätt, jag blandade ihop läkartiderna med varandra vilket resulterade i att vi lyckades missa läkarbesöket. Jag var så arg på mig själv. Hur kan man vara så förvirrad? Fick ny tid till på måndag så då ska den inte missas.
De är inte mycket som går rätt denna veckan. Skulle vara på MVC idag men tydligen är alla utan en barnmorska sjuk eller hemma med sjuka barn så tiden blev om bokad till fredag.
Imorgon är de dags för läkarbesök 2 och jag har 100% koll på vilken tid vi ska vara där. Håller tummarna för att allt ska se ut som sist och bättre även om jag vet om att de är att hoppas på ett mirakel. Men grynet kan ju vara vårat lilla julmirakel. Oavsett vilket så kommer grynet alltid vara vårat lilla mirakel på alla sätt och viss.
Har fått bristningar...aaagghh! Trodde de var något jag skulle slippa. Tur att jag inte ser den delen av magen. Ibland ser man fördelen med att vara stor och smidig som en flodhäst. Även om de är ytterst sällan. Jag saknar ju mina kläder och att orka med saker. En annan sak jag lyckats drabbas av är utslag på magen. Fy in i helskotta vad de kliar emellanåt och andra stunder känner jag inte ens att de är där. Smörjer och smörjer men de verkar inte vilja ge med sig.
Barnvagnen är här. Den är så otroligt fin är helnöjd. Kört omkring lite här hemma och kan inte se mig själv som mamma på något sätt när skjuter omkring vagnen här hemma. Bilder på vagnen kommer när sambon är hemma (eftersom han är duktig att städa undan saker så hittar jag inte de som behövs för att lägga in bilderna i datorn).
Igår var vi på första delen av profylax kursen. Var lite genomgång av själva förlossnigen men där fick Limhamns MVC bra mycket bättre betyg än rund och sund. Sen var de avslappning (jag kan absolut inte slappna av och ännu mindre känna min stortå när de säger att man ska lägga all fokus på den och känna något). Sen började andningslektionen. Andningen man ska ha vid oregelbundna värkar var sköna och behagliga och ännu behagligare när Mr.B skulle trycka på delar av kroppen under tiden. Men jag började dess värre skratta en himla massa när vi var tvungna att står näsa mot näsa och jag ska stå och pusta och frusta. Ibland är de svårt att vara seriös. Andning nr 2 som då ska vara när värkarna är regelbundna är inget för mig. De gjorde så ont i min mage när jag andades så, så mina ögon tårades. Ajajaj säger jag bara. Ska be barnmorskan (om de nu är något de gör) kolla mitt levervärde och gallsyra värde. För något är nog lite avvikande med tanke på den smärtan jag har. I alla fall åter till profylaxen. Vi var 8 par tur nog var de 2 andra par som precis som oss hade lite svårt att hålla sig för skratt alla gånger sen satt där givetvis de paren som tror de är duktigast i värden med en pinne uppkörd i ...... Nu är de tänkt att vi ska träna på andning och avslappning här hemma. Har nu 2 avslappnings skivor så imorgon eller på fredag ska jag ge de ett försök här hemma. Vem vet kanske finns de en chans att jag känner min stortå. De vi har upplevt från profylaxen hittills så är de inte värt 1800kr, men får se efter nästa gång för att inte tala om efter födslen. Kanske de visar sig att jag hade kunnat tänka mig betala flera tusen för att lära mig andas genom smärtan.
Kan inte förstå att jag är i vecka 35+4. Vart har tiden tagit vägen? Insåg igår att jag måste snart packa min sjukhus väska (blir efter jul) och fundera ut vilken smärtlindring jag skulle föredra att få om de inte räcker med lustgas, tens, profylax och akupunktur. Tänk vad med saker man kan ta till. Börjar kännas läskigare och läskigare ju närmare den dagen vi kommer. Även om jag mest vill ha ut den lilla parveln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar