25 nov. 2010

Lite svar på de jag inte förstod

Så har jag pratat med en sjuksköterska för att få klarhet i min journal. Vad vi inte fick reda på under UL med läkaren är att det har skickats en remiss till en annan läkare för en fosterhjärta undersöknings ska bokas. Eftersom han inte själv har någon anmärkning på detta i den journalen han gett mig så hoppas jag att de mer är en rutin undersökning när man hittat missbildning hos fostret. (Usch missbildning låter så hemskt. Jag fortsätter nog att kalla de för fel. Ringer inte lika illa tycker jag). Känns som de redan kommer bli en del besök på sjukhus, jag tycker inte om sjukhus miljön. Visst att UL avdelningen inte alls har den där typiska sjukhus lukten och de känns väl en aning mer gemytligt. Men nu är de mer jobbigt att vara där då man vet att de flesta som är där är för sina rutin UL och går lyckliga där ifrån med sina bilder och pratar om hur vidare de är en pojke eller flicka. Medan man själv sitter där med en klump i magen och hoppas innerligt att man inte ska mötas av fler dåliga nyheter.
Tänk bara på kurator avdelningen de är som Mr.B sa där sitter de som inte kan få barn, de som inte vill ha de barnet de bär på och så våran kategori, vi som redan älskar de lilla livet i magen och inte hade en tanke på att de skulle finnas något fel på vårat barn. Inte undra på att tårarna rinner för ens kinder när man sitter där inne och ska sätta ord på de man känner. De går inte. Jag känner allt på samma gång. De snurrar ju mest runt i huvudet på mig. Frågor, funderingar...Frågor med massa varför, vad och hur?
Sen visade de sig att FISH är de samlade ordet på fostervattensanalysen. Ni kan ju gissa hur lätt de är att googla på FISH ihop om att få reda på vad de innebär i läkartermer. Men nu vet jag svaret och slipper tänka mer på de. Ju mindre sådana funderingar jag behöver ha ju bättre är de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar