24 nov. 2010

I väntan....

Vi fick göra en organscreening hos läkaren i måndags. Det är som ett UL (ultraljud) men mer ingående då man tittar på allt från huvud till tår och även använder värmekamera för att se på blodomlopp och blodkroppar. Allt såg otroligt bra ut hos grynet förutom den stakars tarmen. Så tyvärr såg inte BM (barnmorskan) fel på sitt UL.
Vi valde att lämna fostervattens prov hos läkaren. Läskigt var de och jag skulle vilja beskriva de som obehagligt speciellt när jag andades vilket man naturligtvis gör, jag försökte hålla andan med mindre bra effekt de djupa andetagen kändes ju ännu mer. Ville absolut inte se hur lång den nålen var men man kan ju bara tänka sig hur många cm den måste varit för att ta sig igenom mage och livmoder (dubbel läskigt). Nu väntar vi bara på svar. Om en vecka kommer första svaret och 3 veckor till de andra svaret. Snabbanalysen påvisar visa av de avvikelser som kan finnas och den andra längre processen visar övriga avvikelser som man inte ser på snabbanalysen. Är öm efter att lämnat provet och kan inte ens ligga på den sidan som jag fick sprutan instoppad. Vila helt första dygnet och sen ta de lugnt ett par dagar var de som ordinerades.
Läkaren har nu bestämt att jag ska fortsätta med mina vanliga MVC besök samt att han kommer kalla mig till minst 1 UL till för att se att grynet fortsätter växa enligt sin kurva som den i dagsläget följer perfekt.
Var på MVC igår och grynets hjärtslag låg då på 135 när de väl lade sig till rätta. För de var hela havet stormar när vi skulle börja lyssna. Hjärtat slog i 180 och de gick knappt att hitta ljudet för grynet rörde sig så mycket. Men som sagt den lilla lade sig till sist till rätta så vi kunde få mer exakta resultat. Sen bara för att se att de 180 slagen verkligen berode på att grynet rörde sig så mycket så störde BM grynet och då blev de högre frekvens igen. Så de var inga konstigheter.
De de blir ingen födsel i Ystad utan nu är de Malmö och Lund som gäller. Jag vill till Lund så hoppas att läkaren anser att de är OK (vilket de absolut borde vara).

1 kommentar: