18 mars 2012

Dagis


Då har lillan varit på dagis i 2 dagar. I torsdags var jag med hela dagen. Satt mest på en barnstol och störde mig på alla snoriga ungar som ska ta på en. Champagne däremot sprang in så fort jag hade tagit av henne overallen. Trivdes som fisken i vatten. Hon fick leka med lera, vara ute och leka, det var sångstund och dans.

Tyckte att allt flöt på väldigt bra med några undantag. Det var maten, det går inget vidare för henne att äta själv och inte heller fick jag mata henne. Så tror hon fick i sig 3 tuggor mat och annars var det full fokus på knäckemackan. Till lunch fick hon vegetarisk schnitzel med stekt potatis och soltorkade tomater. Sen var det sovstunden som inte gick något vidare. Tog Chamagne mer än 20 minuter att komma till ro sen sov hon bara i 30 minuter. Så det var bara att kliva upp och ut och leka igen.

Fredagen var barnen ute en låång stund eftersom det var riktigt härligt vår väder och då fick jag gå ifrån. Champagne saknade inte sin mamma en endaste minut. Sen var det lunch och då var det kycklingklubba med buljongkokt potatis. Samma sak denna lunchen men hon åt ännu mindre än under torsdagen. Hon gillade inte alls kycklingen som hon tuggade och tuggade och tillsist spottade ut. Sovpausen gick bättre under fredagen men var ändå ett av de första barnen som vaknade och sen sov hon inte en blund till under hela dagen. Det var mer än gnälligt här hemma.
På dagis har hon redan fått smeknamnet tuffingen och fröknarna har redan sett lite av hennes envishet och bestämdhet. (Då har de inte sett något ännu). De kommer nog få en del jobb med vårt lilla energiknippe.
Imorgon måndag så ska pappa vara med någon timme på eftermiddagen och träffa fröknarna, se hur det ser ut osv. Sen ska Chamagne till stor del vara själv imorgon. Jag ska gå när de tycker att det fungerar under dagen och så ska vi ha telefonkontakt så gäller att vara nära tillhands om hon skulle bli hysterisk. Men tror nog att det ska gå bra.

Vi har nu köpt massa nya saker till Champagne. Vår jackor, regnkläder, gummistövlar, vårskor och huvudkudde till dagis. Champagnes favorit är gummistövlarna. Igår när jag kom hem med dem sprang hon omkring i dem konstant. Blev jätte sur när vi tog av dem. Haha, gullunge. Hon lyckades sätta på sig ena stövlen själv men den andra gick inget vidare eftersom hon inte har så bra balans på det andra benet.
Champagne har även blivit super duktig på att sparka boll. Det tycker jag är ganska imponerande av en 15 månaders tjej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar